de eerste culturele woensdag was voor mij op 8 september. Na een uitgebreide uitleg van wat de culturele wonsdagen inhouden en hoe we dan deze fantastische blog moeten maken gingen we aan de slag.
de opdracht voor deze dag luidde: doe iets met barrieres en film dit.
best breed zou je zeggen en dat is het ook maar des te leuker omdat je dan al je eigen creativiteit optimaal kan gebuiken. Natuurlijk hadden we voorafgaand aan deze opdracht al filmpjes en uitleg gekregen of waar je allemaal aan kan denken bij een barierre; menselijke barriere, onzichtbare barriere, mentale barriere en bijvoorbeeld een barriere van materiaal. Het zal duidelijk zijn dat je hier eeuwig op kan voortborduren.
na in een groepje van 3 te zijn ingedeeld gingen we languit met zijn 3en op de zitzakken in de kantine zitten om even te brainstormen. "misschien moeten we even op google kijken naar ideeen voor wat een barriere kn zijn en is" zei 1 van mijn groepsleden. "Volgens mij is het bij deze school zo dat zelfs als je een schoen ergens neerzet en er een mooi verhaal bij vertelt waarom jij dat een brriere vind en dat dat voor jou een barriere is, dan is dat hier een barriere" zei ik lachend. even was het stil en toen kwamen we gniffelend tot de conclusie dat dat niet eens zo'n gek idee was.
na verder brainstormen en meerdere ideeen te hebben bedacht kwamen we toch weer uit op de schoen en hier zijn we dan ook op verder gaan borduren. ons ingangspunt was dat we er een idee achter wouden hebben, we wouden dat het ergens voor zou staan en een diepere betekenis zou hebben. hier onder het eindproduct uitgelegt:
iedereen volgt zijn eigen weg, iedereen loopt zijn eigen wegen, maar deze wegen zijn ook de wegen van iemand anders, anderen die je misschien nog nooit ontmoed hebt en er geen idee van hebt wie het zijn. dit laten wij zien door een lijn van schoenen, de lijn als de weg die je loopt en elk paar schoenen wat staat voor een persoonlijkheid van de drager. De lijn van schoenen zal vanaf de hal door de kantine heen gelegt worden met schoenen van personen in de school, waarbij we gelijk op de eerste barriere stuiten, laat mensen maar eens hun schoenen uittrekken! nou zijn wij natuurlijk hele lieve mensen met een hele lieve lach dus dt gaat ons wel lukken. dan is daar die lijn van schoenen, dat pad wat gelopen word maar dat pad komt natuurlijk ook dingen tegen, zoals een prullenbak of een cola automaat en dan kan je, je afvragen, wat is nou de barriere, de lijn van schoenen of de prullenbak? Vervolgens is het natuurlijk ook nog eens heel intrigerend hoe mensen in de kantine reageren op die lijn van schoenen, hoe gaan ze ermee om, lopen ze erlangs of stappen ze eroverheen?
dit idee hebben we uitgevoerd en het ging harstikke goed, onze lieve lach hielp en we hadden zeker zo'n 60 paar schoenen verzamelt, mensen reageerden leuk en enthousiast en vonden het wel een tikkeltje apart. De filmpjes die we hadden gemaakt waren geslaagd alleen toen we er een mooie montage van wouden maken bleken alle apple computers op school de camera niet te herkennen, jahoor dat hebben wij weer! Uiteindelijk na 2 uren gedoe en gescheld dan toch een laptop gevonden van een klasgenoot waar de filmpjes wel opgezet konden worden. Helaas dus geen montage maar het idee hebben we kunnen laten zien en kunnen presenteren en het was een geslaagde dag!
wat heb ik nou geleerd van vandaag? Wat de vele mogelijkheden tot barrieres zijn en hoe onbewust we daar op reageren. In het dagelijkse leven kom je overal barrieres tegen en het is leuk daar eens bij stil te staan en eens op te letten. Daarbij denk ik dat het als mooie inspiratiebron kan werken in de wereld van kunst en theater. Mijn grootste les was toch wel dat ik echt nooit, maar dan bedoel ik ook echt nooit, een apple laptop ga kopen, wat een ondingen zeg! Ik heb een nieuwe agressie in mezelf ontdekt en als binnekort alle apple conputers op school zomaar kapot zijn weet je bij wie je moet zoeken, maar sssstt, dat heb je mij niet horen zeggen he;).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten